צלילים מרפאים: האם אפשר לרפא את הגוף והנפש באמצעות הצלילים?

צלילים-מרפאים-האם-אפשר-לרפא-את-הגוף-והנפש-באמצעות-הצלילים_1633933748.jpg

האם אנו יכולים לרפא את הגוף והנפש באמצעות הצלילים?

בשנים האחרונות הולכת וגוברת המודעות לשיטת טיפול ייחודית. במסגרת סדנאות ומפגשי ריפוי ברחבי הארץ, מועברים טיפולים חווייתיים שנוגעים בגוף ונפש האדם באמצעות צלילים מרפאים. על מקור השיטה, השימושים שנעשים בה ומידת יעילותה במאמר הבא.

הריפוי באמצעות צלילים הנו בן אלפי שנים

טיפול בצלילים מהווה חלק ממסורות רבות שנים במגוון תרבויות עתיקות. האבוריג'ינים, הטיבטים והשמאנים נהגו להשתמש בכלי נגינה בכדי לבצע טקסי ריפוי ולהניע תהליכים בגוף ובנפש האדם. גם בתלמוד ובמקרא  מוזכרת נגינתו של דוד המלך, אשר השרתה שלווה על המלך שאול, ושירת הלוויים שהתלוותה לפולחנים בבית המקדש.


אולם, מקור הטיפול שאמיר חושף הנו ברפואה סינית מסורתית, שנמנעת משימוש בחומרים כימיים או מהתערבות רפואית חיצונית כמקובל בתרבות המערב. דרכי הטיפול המסורתיות שהועברו מדור לדור ונשתמרו לאורך אלפי שנים, מבוססות על פילוסופיה עתיקה, הדוגלת באורחות חיים בהתאם למקצבים של הטבע. השימוש בכלי נגינה ייחודיים ובהפקת קול לצורך ריפוי תועדו בכתבים רפואיים בני אלפי שנים, העתיקים ביותר משנת 220 לפנה"ס, בתקופת שושלת צ'ין. 

 

הרגשות בראי הרפואה הסינית

הרפואה הסינית מגדירה את הרגשות כתדר אנרגטי. כאשר האדם חי בהרמוניה עם עצמו ועם הסביבה, ובהתאם למקצבים הטבעיים של היום והעונה, אנרגיית החיים, המכונה צ'י, זורמת ללא הפרעה. כאשר זרימת הצ'י נתקעת, נחסמת, עודפת או חסרה, האדם חווה חוסרי איזון, שעשויים להתבטא בפן הפיזי והרגשי.

 

הקשר שבין הרגשות לאיברים הפנימיים

תרגול צ'י קונג מסייע להזרים את אנרגיית החיים ולשחרר חסימות תוך שמירה על תנועה זורמת וסנכרון התנועה עם הנשימה. מכיוון שהרפואה הסינית גורסת שחוסרי איזון רגשיים קשורים לאיברים הפנימיים של האדם, על ידי ריפוי בצלילים ניתן להגיע אל רובד טיפולי נוסף, המתמקד בצלילים, שמסוגלים להשפיע על תדרים רגשיים, ובכך להגיע אל תאי הגוף ולהשפיע על האיברים הפנימיים.


הסינים מאמינים, שבאמצעות הצלילים ניתן לחדור אל גוף האדם, להניע את נוזלי הגוף, בכללם הנוזל התוך תאי, הבין תאי והחוץ תאי, להסיר חסימות באיברים הפנימיים ולהאיץ את חידוש אנרגיית החיים בגוף. בכך למעשה ניתן להפיג מתחים, חרדות ודאגות ולהשפיע על גוף ונפש האדם.

 

השימוש בצלילים במסגרת תרגולי צ'י קונג

להבדיל מהשימוש המוכר לנו במוזיקה, שגם לו עשויה להיות השפעה עוצמתית על נפש האדם ומצב הרוח שלו, במסגרת הטיפול בצלילים בכלל, ובמסגרת סדרת ששת הצלילים בפרט, עושים שימוש בתדר של הצלילים על מנת לנקות ולמקד את המחשבה במהלך התרגול.


ששת הצלילים הנהגים במסגרת הסדרה הם: HU, CHUI, HE, SI, XU ו- XI. הצלילים הללו מתאפיינים בצורת הגייה ובטונים שונים. 


חלק מהצלילים בסדרה נשמעים דרך מערכת השמע (האוזניים), ואילו אחרים חודרים לגוף דרך מערכת השלד מבלי שהמתרגל ישמע אותם כלל. תפקידו של המדריך המתמחה בצ'י קונג טיפולי הוא להדריך את המתרגלים כיצד להגות את הצלילים וכיצד להפיק את הקול ולהשתמש במיתרי הקול, בבטן ובחלל הפה ככלי נגינה, שמסוגל להפיק מנעד צלילים רחב.

 

 

לסיכום,
בשנים האחרונות גוברת המודעות לשימוש בצלילים לצורך ריפוי גוף ונפש האדם. 
מורים רבים בני דורנו, ביניהם פרופסור ג'והנסון ומאנטק צ'יה, מקדישים לנושא זה פרקים נרחבים בספריהם. 
בישראל התורה מופצת כחלק ממסורת הצ'י קונג, ומידי שנה מתקיימות סדנאות מיקוד להכשרת מטפלים.

 

רוצים לדעת איך זה נראה? הסרטון הבא מדגים סשן טיפול בצלילים 
 
 
 


ריפוי בצלילים נעשה כיום בהתבסס על הידע הקדום המתואר בספרות הסינית העתיקה גם במסגרת תרגולי הצ'י קונג, שנחשב ל- 1 מארבעת דרכי הטיפול הסיניות המסורתיות. למעשה, אחת מסדרות הצ'י קונג הפופולריות שמסייעת למתרגלי צ'י קונג רבים לשמור על איזון ולטפל באיברים החיוניים מכונה Liu Zi Jue, סדרת ששת הצלילים המרפאים.

רוצים לדעת איך זה נראה? הסרטון הבא מדגים סשן טיפול בצלילים 

 

 

  • טאי צ'י
  • צ'י קונג
  • צלילים מרפאים
כמה-עולה-להכין-מצגת_1633933468.jpg

כמה עולה להכין מצגת?

בעלי עסק, מכל תחום שהוא – כבר יודעים, כי אחד הכלים המופלאים והאינטראקטיביים כדי ...

קרא עוד
בניית-אתר-לעסק-מה-עדיף-וורדפרס-או-וויקס_1596630479.jpg

בניית אתר לעסק: מה עדיף וורדפרס או וויקס...

כל בעל העסק שחשב אי פעם על בניית אתר, יודע שחיפוש זריז בגוגל מעלה שתי אפשרויות ל...

קרא עוד
מה-זה-עריסת-תינוק-מתחברת_1672583401.jpg

מה זה עריסת תינוק מתחברת?

עריסה מתחברת הפכה לבחירה האידיאלית עבור הורים רבים. מה זה מתחברת תוכלו לקרוא במא...

קרא עוד