שירותי מחשוב ענן

date: 11/09/19

שירותי מחשוב ענן

שירותי מחשוב ענן הפכו להיות דבר פופולרי מאוד עבור עסקים, גופים ומשתמשים פרטיים כאחד. למעשה, אנו משתמשים בשירות ענן כלשהו על בסיס יום יומי, מבלי להיות בהכרח מודעים לכך או להבין את המושג. שירותים אלו הם הבסיס גם לאפליקציות הסלולריות של הרשתות החברתיות שכולנו משתמשים בהן בתדירות גבוהה.

על מנת להבין טוב יותר מהם שירותי מחשוב ענן יש להבין את רעיון הענן, כפי שמתבטא כיום ברשת האינטרנט. ניתן לקחת כדוגמא את השימוש היום יומי שלנו בדואר אלקטרוני.

כמעט לכל אחד כיום יש חשבון דואר אלקטרוני של ג’ימייל (או חברה אחר כמו יאהו או מיקרוסופט). כאשר אנו רוצים לגשת למייל שלנו, אנחנו פותחים את האתר של ג’ימייל או את האפליקציה, מתחברים באמצעות שם משתמש וסיסמה – ויכולים לראות את כל המיילים שלנו שנמצאים בתיבה.

המיילים האלו אינם נמצאים על המחשב שלנו או על המכשיר הסלולרי. זאת בניגוד לימים עברו, בהם היינו מתקינים תוכנת אאוטלוק של מיקרוסופט והמיילים היו מורדים משרת המייל אל המחשב שלנו. כאשר משתמשים בשירות ענן, המיילים יושבים בשרת המרוחק – וניתן לגשת אליהם מכל מקום המחובר לאינטרנט.

זוהי דוגמא מצוינת לשירות שניתן על גביי ענן. המיילים שלנו, כאמור, אינם נמצאים במחשב שלנו, הם נמצאים בשרתים של חברת גוגל (או כל חברה אחרת) ואנו ניגשים אליהם באמצעות החיבור שלנו לאינטרנט. כלומר, שירותי מחשוב ענן הם שירותים הנמצאים בשרת מרוחק של חברה כלשהי או גוף כלשהו – ואליהם ניתן להתחבר מכל מחשב המחובר לרשת.

השרתים המרוחקים נחשבים לחלק מהענן וניתנים על ידי ספק שירותי ענן. ישנם שרתי ענן פרטיים או ציבוריים. כלומר, יכול להיות ענן פרטי שניתן לגשת אליו רק מרשת פנימית של ארגון כלשהו. זה נחשב לשירות ענן, מפני שכל מחשב ברשת יכול לגשת לקבצים המאוחסנים או לתוכנה שבה נמצא המידע של החברה. שרת ענן ציבורי הוא בדרך כלל שרת שניתן להתחבר אליו מכל מקום המחובר לאינטרנט.

סוגים שונים של שירותי מחשוב ענן

יש כמה סוגים עיקריים של שירותים אלו. סוג אחד הוא שימוש בתשתית מחשוב המצויה בענן. סוג זה נקרא IaaS (תשתית כשירות). במקרה זה, אנו מקבלים תשתית כגון שטח אחסון קבצים או אחסון נתונים – וממשק המאפשר לנהל אותם.

סוג נוסף והנפוץ ביותר הוא SaaS (תוכנה כשירות). במקרה זה אנו ניגשים אל תוכנה מסוימת (דואר אלקטרוני, פייסבוק, מערכת ניהול לקוחות וכו’) הנמצאת על שרת מרוחק ואנו מתחברים אליה באמצעות האינטרנט או רשת מקומית (אינטרהנט). לדוגמא, חברות המשתמשות במערכות לניהול קשרי לקוחות (CRM) יכולות להשתמש במערכת חיצונית שאינה יושבת במחשבים ובשרתים שלה עצמה – אלא נמצאת בענן. דרך שרת ענן ניתן לקבל גם שירותים כגון משאבי רשת או שימוש בפלטפורמות מסוימות.

שירותי הענן משמשים גם לאחסון ואירוח של אתרי אינטרנט על גבי שרתים ייעודיים. ניתן גם לקבל שירותי מחשוב ענן בתחום הטלפוניה. ישנן מרכזיות היושבות בענן ומספקות מגוון שירותים.

יתרונות השימוש בשירותי מחשוב ענן

לשימוש בשירותים אלו יש כמה יתרונות עיקריים. ראשית, כאשר משתמשים בשירותי מחשוב ענן ישנו חיסכון רב במשאבים. החיסכון הוא במשאבים כספיים, משאבים של ציוד ושל כוח אדם. מכיוון שהשירותים נמצאים בענן – אין צורך בשטח אחסון דיסק רב עבור המידע. יש גם צורך בפחות עבודת פיתוח טכנית, מכיוון שהשירותים ניתנים על ידי חברה חיצונית והיא אחראית לאחזקתם ולתקינותם. כך ניתן לחסוך בכמות המחשבים בהם משתמשים וגם בכמות האנשים האחראים על אספקטים שונים של ניהול מידע וידע בחברה.

בנוסף, ניתן מכל מחשב פרטי או ארגוני לגשת לאותו מידע. כך מתאפשרת עבודה משותפת על קבצים ועל בסיסי נתונים (הדבר מוכר לכל מי שעושה שימוש מקצועי בשירות כמו Google Drive). כך פוחת גם החשש מאובדן נתונים. כאשר המידע מצוי במחשב מסוים, ניתן למחוק את המידע מהמחשב וכך לגרום לאובדנו. במקרה שהמידע נמצא בענן – הוא בעצם מגובה. כך פוחת הסיכוי שקבצים יימחקו ומידע חשוב יאבד.

למשתמש הפרטי, היתרון המרכזי הוא יתרון הנגישות. העובדה כי הוא יכול לגשת למידע שלו מכל מכשיר או מחשב הופכת את השימוש היום יומי בשירותי ענן לקל יותר ונוח בהרבה.

להצעת מחיר משתלמת – איי.פי מחשבים, אחת מחברות המחשוב המובילות בארץ בשרתים וריטואלים, אופיס 365 , גיבויי און , שרותי סיסטם ו HELP DESK,

התקשרו עכשיו 077-4000179