תביעתו של המתווך לדמי תיווך נדחתה

תביעתו-של-המתווך-לדמי-תיווך-נדחתה_1598942878.jpg

תביעתו של המתווך לדמי תיווך נדחתה

מתווך במקרקעין שהגיש כנגד לקוחו תביעה בה דרש לקבל ממנו דמי תיווך בסך עשרות אלפי שקלים. אולם בית המשפט דחה את תביעתו וקבע כי הוא לא היווה הגורם היעיל בעסקה.

במסגרת פסק דין שניתן על-ידי בית משפט השלום בתל-אביב, נדונה תביעה שהגיש מתווך כנגד לקוח לקבלת דמי תיווך בסך של כ-72,000 ₪ בנוגע לנכס המצוי בתל אביב, במסגרתה היו הצדדים חלוקים על זכאותו של המתווך לקבלת דמי תיווך.

מפסק הדין עולה, כי הלקוח שחיפש נכס לרכישה בתל אביב התוודע לנכס שנרכש על-ידו לבסוף באמצעות משרדו של המתווך, ולאחר מכן הוא ביקר בנכס וחתם על טופס הזמנת שירותי תיווך מסוכנות תיווך שבבעלותו של המתווך, ובו התחייב לשלם לו דמי שיעור בשיעור 2% ממחיר קניית הכנס במידה והוא יירכש על-ידו, וכעבור כשבועיים רכש הלקוח את הנכס מבעליו ועבורו שילם למוכר למעלה מ-3 מיליון ₪.

לאחר שהלקוח רכש את הנכס מבעליו, פנה אליו המתווך ודרש ממנו לקבל דמי תיווך בשיעור של כ-72 אלף ₪, אך הלקוח דחה את דרישתו וטען כי הוא לא זכאי לקבל את דמי התיווך, ולכן הגיש לאחר מכן המתווך תביעה כנגד הלקוח בה ביקש לקבל את דמי התיווך עבור העסקה.

לחצו כאן למאמר על איחור במסירת דירה

טענות המתווך

במסגרת התביעה טען המתווך בין היתר כי הלקוח התוודע לנכס שרכש ולבעליו באמצעותו, ודי בכך כדי לקבוע שהוא היה הגורם היעיל לביצוע העסקה לצורך קבלת דמי תיווך, וכי הוא החתים את הלקוח על הסכם להזמנת שירותי תיווך כנדרש בחוק, וכי הוקנה לו על-ידי מוכר הנכס בלעדיות לשיווק הנכס. עוד טען המתווך, כי הלקוח נהג כלפי בחוסר תום לב וניסה להתחמק בכל דרך מתשלום דמי תיווך.

 

טענות הלקוח

הלקוח לא הכחיש כי הוא חתם עם המתווך על הסכם תיווך אך טען מנגד בין היתר, כי המתווך אומנם הציג לו את הנכס אך מסר לו מידע מוטעה לגביו, והסתיר ממנו מידע מהותי בנוגע לחניה הצמודה לנכס, ולסכסוך משפטי בין הדיירים לגבי השימוש בשטח המשותף המשמש לחניה לנכס.

עוד טען הלקוח, כי המתווך הכשיל את העסקה בכך שהוא לא העביר לבעלי הנכס הצעה לרכישת הנכס בסכום נמוך יותר מהסכום שנרכש לבסוף, וכי הוא לא פעל במידת האינטנסיביות הנדרשת ולכן לא היווה הגורם היעיל בעסקה לצורך זכאותו לקבלת דמי תיווך. בנוסף טען הלקוח, כי הנכס שווק על-ידי מתווכים נוספים ואף על-ידי בעליו בעצמו שפרסם אותו באינטרנט ללא תיווך.

החלטת בית המשפט

השופטת שרון הינדה מבית משפט השלום בתל אביב דנה בטענות הצדדים, והחליטה לדחות את תביעתו של המתווך לתשלום דמי תיווך, לאחר שקבעה כי הוא לא היווה הגורם היעיל בעסקה.

השופטת ציינה כי על מנת שמתווך יהיה זכאי לקבלת דמי תווך מהלקוח צריך להתקיים 3 תנאים: תנאי הראשון - רישיון תיווך בתוקף, התנאי השני - הזמנה לביצוע פעולות תיווך במקרקעין, והתנאי השלישי שהמתווך היווה את הגורם היעיל שהביא להתקשרות הצדדים.

בנוגע לשני התנאים  ציינה השופטת כי הם מתקיימים במקרה זה, מאחר והמתווך הוא בעל רישיון תיווך, והוא חתם עם הלקוח על הסכם להזמנת פעולות תיווך במקרקעין.

בנוגע לתנאי השלישי (הגורם היעיל) עוד ציינה השופטת, כי מהראיות שהוצגו בפניה עלה כי עיקר פעולתו של המתווך במסגרת העסקה הייתה היה הצגת הנכס ללקוח שרכש לבסוף, אולם המתווך לא טוען וגם לא הוכיח כי ביצע פעולות שקידמו את השלמת העסקה בפועל, ונראה שטענתו העיקרית לכך שהיווה הגורם היעיל בעסקה מבוססת על העובדה כי הציג ללקוח את הנכס.

השופטת ציינה כי הצגת הנכס ומתן פרטים לגביו אינם מספיקים כדי להעמיד מתווך בגדר הגורם היעיל להתקשרות הצדדים בהסכם מכר מחייב, וכי מבחינת אינטנסיביות פעולות המתווך עלה כי הוא לא ביצע פעולות משמעותיות כלשהן מעבר להצגת הנכס ללקוח, והתנהלותו לא קידמה את ענייניו של הלקוח ולא הייתה בה תרומה אפקטיבית לקידום העסקה. לאור זאת קבעה השופטת כי המתווך לא היווה במסגרת העסקה הגורם היעיל להתקשרות הצדדים בהסכם מחייב.

בנוסף, השופטת התייחסה לטענותיו של המתווך שטען כי הלקוח מנע ממנו להיות הגורם היעיל בחוסר תום לב על מנת להימנע מלשלם לו דמי תיווך, בכך שפעל באופן עצמאי לקבלת פרטי המוכר וניהל את המשא ומתן עמו בעצמו, אולם קבעה כי היא לא שוכנעה כי במקרה זה הלקוח נהג בחוסר תום לב כלפי המתווך.

 

  • דמי תיווך

מאמר זה נכתב על-ידי עורך דין אהוד פאי, העוסק בתביעות מקרקעין, לרבות בגין ליקויי בניה. לשאול בנושא דוא"ל: [email protected], טל. 077-6596951. מאמר זה מהווה תוכן פרסומי, ואין באמור בו בכדי להוות ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי.

שירות-עיסוי-אירוטי-חווה-את-התענוג_1610956372.jpg

שירות עיסוי אירוטי - חווה את התענוג

כל כך נפלא לעשות עיסוי כי זה עוזר לך להירגע ולרגיע במצבים הבעייתיים והמעייפים של...

קרא עוד
רשם-החברות-איתור-חברה-נסח-חברה_1619614982.jpg

רשם החברות איתור חברה - נסח חברה

צריך בדיקת נסח חברה? לחץ כאן לרשם החברות 

קרא עוד
קניית-דירה-בראש-העין_1599807109.jpg

קניית דירה בראש העין

אחת השאלות שתמיד מטרידות את מי שרוצה לרכוש דירה היא, האם לרכוש דירה חדשה מקבלן א...

קרא עוד