אבראכדברא על מילים ודימויים בעבודה טיפולית וחינוכית

אבראכדברא-על-מילים-ודימויים-בעבודה-טיפולית-וחינוכית_1595941609.jpg

בתוך קשר מכיל ויציב נפתח מקום בטוח המאפשר את קיומו  של ה'מרחב הפוטנציאלי' על פי ויניקוט, זהו מרחב המאפשר העלאת דימויים אל המודע, מעין מקום שמשמש כתחום ביניים של חוויה  שנתרם הן מהמציאות הפנימית והן מהמציאות החיצונית.

במרחב הביניים המתקיים בטיפול רגשי, המטופל יכול להעלות דימויים מהמציאות הפנימית שלו ולפגשם בתוך המציאות החיצונית. רוג'רס טען כי ביטוי רגשות כשהסביבה בטוחה, לצד דמות תומכת ובתוך מרחב פסיכולוגי מתאים, אלו הם התנאים המאפשרים למטופל לגייס מנפשו כוחות יצירה ויכולת לריפוי עצמי.

גם על פי תיאוריית הגשטאלט- היצירה האומנותית מתמקמת ב'רובד הביניים' – זה המייצג את הקשר בין העולם החיצוני לבין העולם הפנימי – כך שייצוג הדימויים מקבל מקום פיזי מוחשי בתוך עבודת האמנות ונשמר לאורך זמן ארוך יותר מאשר ביטוי באמצעות מילה.

חוקרים רבים מוצאים הבחנה בין השפה הורבאלית – האובייקטיבית, לוגית, אנליטית – שפת ההגיון, המדע ההסבר והפירוש – שפת ההמיספרה השמאלית.

ובין השפה השנייה – שפת ההמיספרה הימנית – שפת המטאפורה, הדימוי והסמלים, שהיא שפת שינוי, שפה של חיבור ולא של הפרדה, כזו שיכולה להשתמש ביצירה על מנת לשחרר חסימות וביטוי חוויות רגשיות שפעמים רבות אינן ניתנות לתמלול.

מקניף מסביר כי הדימויים והביטויים האומנותיים שעולים מעולמו הנפשי של המטופל, עוברים תהליך של האנשה ומקבלים אוטונומיה מלאה ובכך הופכים ל'סוכני שינוי' שעימם ניתן ליצור דיאלוג המבטא באופן עמוק יותר שיח עם רגשות והיבטים שלא היו נגישים לאגו המודע.

הפסיכולוג קארל גוסטאב יונג יצר וצייר רבות במהלך חייו, בעיניו סמלים הם כמו מטאפורות ומייצגים משמעות נרחבת יותר מזו הנחווית על ידינו באופן מיידי, כך שהסמלים מייצגים את תוך חיינו הנפשיים.

סמל, מוגדר בעיניו של יונג כמילה או דימוי אשר מציעים משמעות החורגת אל מעבר למשמעות הברורה והמיידית, ומתקשרים להיבט תת הכרתי רחב יותר, שאף פעם לא ניתן להגדרה מדויקת או להסבר שלם.

על פי יונג, כשהמוח חושף את הסמל, הוא מוביל לרעיונות עוצמתיים, שנמצאים מעבר לתפיסה של ההגיון ומעוררים בנו תגובה ריגשית.

רעיונות שכאלו יכולים להיות מקוטלגים בקטגוריות רחבות ולכלול נושאים המפורשים על ידי המוח בפרשנות יצירתית, כזו הגורמת לאדם לחוש כי התרחש צירוף מקרים פלאי, סינכרוני.

ניתן להשתמש בהבעה יצירתית ובקלפים השלכתיים כחלק מתהליך של יצירת שינוי בצורה שמזמנת שיח עם הדימויים הקיימים בנפשו של כל אחד מאיתנו.

  • ארכיטיפ
  • קלפים טיפוליים
  • קלפים השלכתיים
  • קלפי משחק
  • יונג
  • יעל בן ציון כוכנוביץ
  • דימוי
  • פסיכולוגיה
  • פסיכולוג
  • טיפול רגשי

יעל בן ציון כוכנוביץ 

בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני בטיפול רגשי באמצעות הבעה ויצירה,

יוצרת ערכת הקלפים ארכיטיפ - ערכת קלפים טיפוליים המבוססת על ארכיטיפים יונגיאניים לעידוד השיח הרגשי בין אנשים.

70 קלפי תמונה + 100כרטיסיות מילים +100 כרטיסיות ריקות לכתיבה אישית

להזמנת ערכת קלפים במחיר 129 שח צרו קשר ב0547893656 או באחת מהאופציות הבאות:

כמו כן, להורדת פעילויות ומשחקי און ליין בחינם כנסו אל 

אתר: https://yezirati.wixsite.com/archetype 

דף עיסקי בפייסבוק: https://www.facebook.com/1archetype1/

ניוזלטר קורונה: https://www.smore.com/jz1cr